Thursday, August 14, 2014

Optometrist VS Ophtalmologist









Dewasa ini,  ramai orang masih keliru akan perbezaan diantara Optometrist dan Ophtalmologist (pakar mata) dan ditambah pula dengan kehadiran optician, ramai masih tertanya apa fungsi setiap daripada bidang yg mempunyai nama yg seakan-akan sama ini. Adalah penting untuk anda, sebagai client/pesakit/pelanggan untuk mengetahui perbezaan diantara kedua-duanya supaya anda mengetahui siapa yang anda perlu temui sekiranya anda mempunyai masalah berkaitan dengan mata.

Secara ringkasnya, optometris adalah individu yang dilatih untuk mengenalpasti dan merawat keadaan seperti rabun jauh, rabun dekat, silau dan presbyopia (rabun dekat kerana usia), kanta sentuh dan mereka juga bertanggung jawab untuk memberi preskripsi cermin mata kepada pesakit. Selain itu, mereka juga telah dilatih untuk mengenalpasti penyakit-penyakit berkaitan dengan mata namun tidak boleh memberi preskripsi untuk ubatan ( di Malaysia).

Manakala, pakar mata adalah berlainan daripada optometrist kerana mereka lebih tertumpu kepada merawat penyakit mata dan perbezaan yang besar ialah pakar mata boleh melakukan pembedahan kepada pesakit dan boleh memberi preskripsi ubatan.

bagaimana untuk mengetahui sama ada anda perlu berjumpa optometris atau ophtalmologist?
sekiranya anda mempunyai masalah seperti rabun dan silau, sila berjumpa optometris anda yang terdekat kerana optometris digelar sebagai first line in vision care. sekiranya anda mempunyai masalah yang serius dan tidak berkenaan dengan kuasa refraksi mata yang tidak dapat di kesan oleh optometris, anda akan dirujuk kepada ophtalmologist untuk pemeriksaan lanjut.

Sayangilah mata anda. Sekiranya anda mempunyai masalah berkaitan dengan mata, pilihlah optometris sebagai pilihan utama. Anda mempunyai hak untuk meminta optometris untuk memeriksa mata anda di mana-mana kedai cermin mata. Anda mampu mengubahnya.

sumber: urbanoptiques.com

0 comments:

Borang Tempahan

Nama:
Email:
No. Telefon :
Alamat :
Pilihan Produk Cloth Diaper
Handbook
Specs
Contact Lens
Handmade Thingy
Kod / Warna / Detel Produk
Preskipsi (Cermin mata & Kanta Sentuh)
Bukti Bayaran (Online atau Offline)
T&C I agree with the Term & Conditions apply to Pija's Kids Shop / Uwaiys Optometrist

This form powered by Freedback