Tuesday, August 16, 2011

Persoalan Berkenaan Mata

Saya telah menerima soalan melalui email dari seorang pembaca blog ini. Di sini saya sertakan soalan dan jawapan berdasarkan dari sedikit ilmu yang saya ada beserta pengalaman.


Salam.

Saya nak tanya pasal mata saya. Saya ada masalah rabun jauh dan silau yg tinggi. Rasanya sebab keturunan, family belah mak saya ramai yg pakai spek, xkira tua muda. Umur saya 23, kuasa spek sekarang R: 300 L: 350 silau rasa2nya dlm 400 lebih. Spek yg skarang dah pkai selama 5 tahun. Malam kalau nak drive susah, silau dngn lampu kereta. 

Boleh ke saya pakai contact lens..? 
Boleh, tapi harganya agak mahal dan pada permulaan pakai tu perlu kesabaran yang amat tinggi. Contact lens tu dipanggil toric lens. Untuk masalah silau dari segi kuasa, ia akan terkawal tapi selalunya pemakai toric lens masih alah kepada cahaya. Seeloknya pakai sunglass kalau nak pakai contact lens

Agak2 kuasa spek saya skang dah naik ke..? 
Kalau dalam 5 tahun ni, ketinggian tubuh awak bertambah, kemungkinan power awak naik juga tinggi. Power naik ni selalunya berlaku disebabkan pemanjangan bola mata (sll berlaku bila satu family ada masalah yg sama)

Kalau buat spek brape agaknya harga lens sahaja..?
Selagi awak punya lens, kuasa silaunya tidak melebihi -400 maka utk indeks berikut, saya sertakan harga jangkaannya
1.56 - RM 150-180
1.61 - RM 200-250
1.74 - rm 400 (mungkin lebih)
Semakin tinggi index, makin nipis lens tetapi ia makin tinggi harga..

1 comments:

syahira said...

salam, saya juga mengalami masala yang sama. just nak tanya, untuk satu pasang toric contact lens tu boleh digunakan untuk berapa lama ya ? tq.

Borang Tempahan

Nama:
Email:
No. Telefon :
Alamat :
Pilihan Produk Cloth Diaper
Handbook
Specs
Contact Lens
Handmade Thingy
Kod / Warna / Detel Produk
Preskipsi (Cermin mata & Kanta Sentuh)
Bukti Bayaran (Online atau Offline)
T&C I agree with the Term & Conditions apply to Pija's Kids Shop / Uwaiys Optometrist

This form powered by Freedback